Auschwitz bizar om daar te lopen...

27 februari 2019

Eten voor 25 euro is niet gek in Nederland zou je zeggen... Maar voor, hoofd en nagerecht met zn 2en totaal 25 euro dat is gewoon spot goedkoop... dat was onze nice surprise nog van gisteren.

Vandaag Auschwitz en Birkenau om 8 uur werden we verwacht bij het hotel naast ons hotel... wat me trouwens opvalt hier dat auto mobiliseren gewoon rustig twee keer op je wachten hier als je eerst de grote weg oversteekt over zebrapad die auto afslaat en dan het zijweggetje weer op je moet wachten door een zebrapad en stoplichten kennen ze er niet op de punten.

Je stapt een bus in en hoort 5 kwartier rijden waarvan een uur lang een film over de bevrijding van Auschwitz nou dan zit het hele verhaal er al in voordat je er überhaupt bent.

Dan kom je bij Auschwitz 1 sta je eerst in de rij voor de beveiliging en daarna loop je met headseat op achter de gids aan. Eerst denk je is die headset echt nodig maar ja dat is er lopen meerdere groepen hetzelfde rondje zelfde gebouwen in voor dat je het weet zit je anders in het verhaal van een andere  gids. Vorig jaar hebben ze 2,2 miljoen bezoekers gehad... 4000 tot 6000 per dag.

De barakken zijn indrukwekkend eerst het verhaal van hoeveel en waar ze allrmaal vandaan kwamen komen we in een kamer hier mag je geen fotos maken... ligt daar gewoon al het haar wat is afgeschoren van de gevangen... kippenvel. Ook een gebouw in geweest met allemaal overgebleven goederen borstels, pannen, schoenen, brillen... Dan een nagebouwd barak met allemaal fotos van gevangen die daar geslapen hebben 1000 man in 1 zo'n gebouw. 100 man per kamer op bedden van stro. En als laatste een gebouw barak 11 die zo gehouden is als het toen was met in de kelder de eerste poging tot gaskelder...

Er hangt zo een gespannen en geladen sfeer erg heftig allemaal en dan buiten die laatste barak een binnen plein met omringde muur waar ze werden gexecuteerd....

Als laatste liepen we terug naar het begin waar de cremetorium en gaskamers waren. Kwam er eentje helemaal overstuur uit. Kriebels echt.

Birkenau was ook heftig... stuk meer lopen.  Bizar om daar nog een stuk trein te zien en de rails die daar ligt... sommige delen daar zijn opgeblazen door de ss vlak voor de bevrijding maar hier en daar zie je dan nog wel wat staan...

Ik had dit er wel van verwacht maar ben er nog steeds wel stil van...

De gids zei ook toen we bijna weer terug waren in krakau dat ze hoopte dat we het een goede dag vonden ondanks het heftige onderwerp.... nou ja dat was het.

Om het nog een beetje vrolijk af te sluiten. Leuke Engelse mensen ontmoet tijdens die tour nog een stukje met ze gewandeld naar de market square. Ze hadden krakau gewoon kado gekregen van hun kinderen voor kerst... niet verkeerd 🤗

Toen hebben we met zn 2en bakkie koffie gedaan en nog een beetje rondgewandeld... er achter gekomen dat we gisteren wel vaak in de buurt van het hotel waren. Overzichtelijke stad dat zeker.

Gegeten ook in de buurt van market square dat was wel het mooiste plekje. Nog wat foto's by night gemaakt.